Naprawa komputera – kiedy nie opłaca się tego robić?

Naprawa komputera - kiedy nie opłaca się tego robić?

Naprawa komputera – kiedy nie opłaca się tego robić?

Użytkownicy sprzętu RTV i elektroniki w ogóle z roku na rok coraz rzadziej decydują się na naprawę produktów, które uległy awarii lub przejawiają jakieś nieprawidłowości. Coraz chętniej natomiast po prostu pozbywają się kłopotu, na jego miejsce kupując nowszy, choć niekoniecznie lepszy model. Niestety konsumpcjonizm prze do przodu, a klienci poddając się reklamom nie biorą często nawet pod uwagę możliwości wykonania drobnej i mało kosztownej naprawy przez serwis z góry zakładając, że z pewnością będzie to nieopłacalne. Zazwyczaj niestety nie mają racji. Kiedy zatem naprawa np. komputera faktycznie się nie opłaca?

Naprawa laptopów a rok produkcji

Naprawa laptopów nie ma sensu głównie wtedy, kiedy mamy do czynienia ze sprzętem przestarzałym. W przypadku komputerów za taki uznajemy sprzęt ze stażem mniej więcej powyżej ośmiu lat. Oczywiście wszystko zależy od jakości zastosowanych podzespołów, nie zmienia to jednak faktu, że komputerów wyprodukowanych dawniej niż przed ośmioma laty zwyczajnie nie opłaca się naprawiać. Po pierwsze bowiem części zamienne mogą być trudno dostępne a co za tym idzie, mimo swej niskiej jakości stosunkowo drogie. Po drugie inwestycja w naprawę sprzętu, który prawdopodobnie już długo nie posłuży może być zwyczajnie bez sensu. Data produkcji komputera będzie zatem podstawowym kryterium w ocenie opłacalności naprawy sprzętu.

Naprawa komputerów z nawracającymi awariami

Naprawa komputerów nie ma też sensu, kiedy mamy do czynienia z nagromadzeniem się kilku awarii jednocześnie lub awariami nawracającymi. Niekiedy bowiem z pozoru nic nie znaczące usterki uniemożliwiają usunięcie awarii, która dla użytkownika jest problematyczna. Idąc tym tropem, bez trudu wymienimy np. gniazdo w laptopie, ale tylko wtedy gdy obudowa nie jest uszkodzona. W przeciwnym wypadku po wymianie gniazda być może będzie konieczność wymiany całej obudowy, co wygeneruje dodatkowe koszty. Pytanie, czy wtedy naprawa nadal będzie opłacalna? Może się okazać, że tak, ale niewielu serwisantów będzie chciało podjąć to ryzyko.

Naprawa laptopów zalanych

Naprawa komputerów nie ma sensu również wtedy, gdy sprzęt został zalany bądź narażony na długotrwałe działanie wilgoci. O ile bowiem usterki i awarie zdarzają się w przypadku każdego sprzętu elektronicznego i z reguły są łatwe do usunięcie, o tyle zawilgocona elektryka zazwyczaj nie ma szans na odratowanie. W przypadku zalania bowiem najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniem wielu elementów i podzespołów jednocześnie – naprawa i wymiana poszczególnych z nich wygeneruje prawdopodobnie koszty przekraczające wartość sprzętu. Nic więc dziwnego, że serwisanci niechętnie podejmują się takich działań i odsyłają właściciela sprzętu z kwitkiem.

Zbyt wysoki koszt naprawy

Koszt naprawy to kwestia, o której nie sposób nie wspomnieć. Oczywiste jest bowiem, że całkowicie pozbawiona sensu jest naprawa, która wygeneruje koszty większe niż koszt zakupu nowego sprzętu – chyba, że komputer ma dla właściciela inną, większą wartość, np. sentymentalną bądź w grę wchodzi odzyskanie cennych danych. Jakie jednak czynniki wpływają na koszt naprawy? Przede wszystkim cena części zamiennych. Są one najdroższe w przypadku niszowych modelu lub komputerów niedostępnych na rynku polskim a np. sprowadzanych z zagranicy.

Serwis laptopów a gwarancja

O koszty, opłacalność i sens naprawy zupełnie nie musi się martwić klient posiadający prawo do nieodpłatnej naprawy serwisowej. Kiedy jednak takie prawo nabywa i jakie są warunki gwarancji? Otóż warunki gwarancji są narzucone przez producenta lub sprzedawcę i jasno określone w karcie gwarancyjnej. Nie są one jednak jednoznaczne z warunkami wynikającymi z prawa do rękojmi – te bowiem narzucone są prawem i jednakowe dla wszystkich sprzedawców. Różnica polega na tym, iż w wyniku reklamacji z tytułu rękojmi naprawie lub wymianie będzie podlegał sprzęt, który nosi wady ukryte nie wynikające z użytkowania. Naprawie gwarancyjnej mogą natomiast, w zależności od wspomnianych warunków podlegać nawet usterki wynikające z winy klienta.

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *